Marineforeningen for Ærøskøbing og Omegn    Pilebækken 9  5970  Ærøskøbing

Forside         Foreningen     Dokumenter       Huset          Aktiviteter     Sponsorer       Billeder        Kontakt

Forside Foreningen Dokumenter Huset Aktiviteter Sponsorer Billedgalleri Kontakt

Generalforsamling søndag d. 12. Februar 2017 kl. 1100

Beretning 2017

Året 2016 er gået godt.

I 2016 mistede vi et af vore få kvindelige medlemmer. Bente Jacobsgaard døde efter kort tids sygdom, og jeg beder forsamlingen rejse sig og mindes hende med 1 minuts stilhed.

Vi holdt Nytårsmønstring den første lørdag i januar med kransekage og portvin. Det gik vældig godt, det var en god dag for foreningen.

Den anden lørdag i januar holdt Skydeselskabet frokost i vore lokaler.

Det er en tradition, der hvert år glæder både Skydeselskabet og Marineforeningen. 61 medlemmer af skydeselskabet deltog i arrangementet.

I store Bededagsferien var der Sendemandsmøde i Korsør Marineforening.

Jeg deltog i selve mødet og til kammeratskabsaften. Denne aften var noget anderledes end sædvanlig, fordi der blev serveret burgere og røde pølser fra 2 pølsevogne ude i det fri. Det var en kold og trist omgang.

Selve mødet blev holdt på flådestationen og der blev vedtaget nye regler for optagelse i foreningen:

Pind 1 medlemmer er folk fra Marinen og Marinehjemmeværnet.

Pind 2 er søfolk med søfartsbog og fiskere og så er der ikke andre, der kan blive medlemmer mere.

I år holdes sendemandsmødet i Ålborg og det forventes, at antallet af distrikter vil blive reduceret og ledelsen i foreningen moderniseret.

Vi havde en del besøg fra andre afdelinger i løbet af sommeren. Det var fint og gav liv i foreningen. Det er rart at se, at medlemmer af andre foreninger kikker ind, når de er på ferie på Ærø.

I august holdt vi sommerfest i haven. Igen i år fik vi helstegt pattegris med diverse tilbehør. Vejret var med os og jeg tror alle deltagere havde en god dag.

Efterårets DISTRIKSMØDE blev holdt i her. Der var 36 deltagere fra næsten alle afdelinger på Fyn. Vi havde et godt møde, men vi fik et problem, da nogle af vores medlemmer dukkede op til frokosten i meget almindeligt tøj.

Det var pinligt og det fik flere af formændene med distriktsformanden i spidsen, til at indskærpe at afdelingernes medlemmer skal være reglementeret påklædt til alle officielle møder.

Efter mødet er der altid frokost, hvor vi drøfter løst og fast.

På distriktsmøderne drøfter vi afdelingernes økonomi, aktiviteter og medlemstal.

Vi holdt JULEFROKOST i december.  Vi var omkring 40 personer, der fik en hyggelig aften med god mad.

Den sidste søndag i november havde vi bankospil. Der var ikke mange deltagere, men dem, der var, havde en hyggelig eftermiddag og der var mange gevinster.

Der var lavet æbleskiver og gløgg så alle havde mulighed for at komme i julestemning.

Bestyrelsen har længe haft et ønske om at få køkkenet renoveret.

Det blev der ikke gjort noget ved, da vi købte huset og det er ved at være godt slidt.

Vi har søgt fonde om midler til hjælp og har været heldige at få 50.000 fra Fionia Fonden og 15.000 fra Sydfynske Dampskibsselskabs Fond.

Så nu kan vi komme i gang. Vi starter nedrivningen på mandag og køkkenet skulle gerne stå færdigt med udgangen af marts. Det vil selvfølgelig give nogle gener, men vi håber det bliver i småtingsafdelingen.

BAREN

Vi er stadig en flok, der på skift passer baren om lørdagen og om torsdagen. Og ellers holder vi åbent, når der er folk til at passe baren.

I 2016 har vi fået en del nye MEDLEMMER som jeg siger velkommen til.

Efter mange forsøg på at skaffe frivillige til at gøre rent, har vi givet op og har ansat en rengøringshjælp. Det går godt, så nu er der rent hver lørdag og det er fint.

Jeg takker for det flotte fremmøde og ønsker os en god og saglig generalforsamling.